سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبسایت پیام خبری

روانشناسی چیست؟

    نظر


روانشناسی یکی از علوم بسیار گسترده است که طیف وسیعی از مباحث را در رابطه‌ با رفتار، شخصیت، احساسات، اندیشه، انگیزه شامل می‌شود. افراد در این علم به تحقیق و مطالعه بر رفتار و ذهن انسان می‌پردازند.

به‌طورکلی از مهم‌ترین این مباحث می‌توان مطالعه بر روی زبان بدن، مهارت‌های ابراز وجود، اعتمادبه‌نفس و مهارت ارتباط با دیگران اشاره کرد. پس می‌دانیم نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. در ادامه با این علم مهم، تاریخچه و آثاری که دارد بیشتر آشنا می‌شویم پس تا انتها با ما همراه باشید.

انتخاب روانشناس مناسب برای کمک به افکار و احساسات شما بسیار مهم است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مشکلاتی که ممکن است داشته باشید را کشف و برطرف کنید و به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید. برای پیدا کردن فرد مناسب، ابتدا باید بدانید که به چه نوع کمکی نیاز دارید  .

مطمئن شوید فردی که برای کمک به شما انتخاب می کنید در کاری که انجام می دهد واقعاً خوب است. بررسی کنید که آیا آنها به مدرسه خوبی رفته اند و تجربه زیادی دارند. مطمئن شوید که آنها می دانند چگونه کارهایی را که شما در مورد آنها به کمک نیاز دارید انجام دهند.

قبل از اینکه تصمیم نهایی بگیرید، خیلی مهم است که ابتدا با مشاور صحبت کنید. این مانند یک جلسه ویژه است که می توانید از آنها سؤال کنید و تصمیم بگیرید که آیا با آنها ارتباط برقرار میکنید یا خیر. پس از اتمام صحبت با آنها، در نهایت می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آنها به شما کمک کنند یا خیر. وقتی این تصمیم را می‌گیرید، باید به چیزهایی که نیاز دارید، اینکه مشاور چقدر می‌داند، قبلاً چه کارهایی انجام داده‌اند، اگر با آنها کنار آمده‌اید و موارد مهم دیگر فکر کنید.

مهمترین چیز این است که اگر احساس نمی کنید در حال پیشرفت هستید یا با مشاور خود خوب صحبت می کنید، اشکالی ندارد که مشاور جدیدی پیدا کنید.

تاریخچه روانشناسی

تاریخچه این علم نسبت به بسیاری از علوم قدیمی‌تر است و می‌توان آن را به یونان باستان ارتباط دارد. دلیل این موضوع وجود افرادی مانند سقراط، ارسطو و افلاطون است که در صحبت‌های خود در رابطه با فلسفه روحی و روانی افراد نظریه‌های مهمی دادند.

روانشناسی همواره ارتباط نزدیکی با علم فلسفه داشته است تا اواخر قرن 19 که به‌عنوان بخشی از فلسفه شناخته شد. از دیگر علوم مرتبط با این مبحث می‌توان به عصب‌شناسی، فیزیولوژی و جامعه‌شناسی اشاره کرد.

بنیان‌گذار این علم شخصی به‌نام ویلهلم وونت بود که در سال 1879 اولین آزمایشگاه مرتبط با این رشته را در شهر لایپزیک آلمان تاسیس کرد و به‌عنوان پدر این شاخه از علم شناخته می‌شود. این کار باعث ایجاد تمایز بین این مبحث با علومی مانند فلسفه و زیست‌شناسی شد.

روانشناسی چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟

این علم که به‌صورت دانشگاهی آموزش داده می‌شود و بسیار کاربردی است؛ نه فقط روی زندگی فردی، بلکه روی سلامت جامعه نیز تاثیر می‌گذارد. روان‌شناسان متخصص در این حوزه با کمک دانش خود می‌توانند مشکلات و مسائلی که با بهداشت روان در ارتباط هستند را تشخیص داده و به درمان آنها بپردازند.

این علم از طریق روش‌های مختلف می‌تواند به ما کمک کند و تاثیر مثبتی بر زندگی ما بگذارد. در ادامه به شرح مواردی که به‌نوعی از کاربردها و فواید استفاده از آن به‌حساب می‌آیند، می‌پردازیم.

·         درک افراد نسبت به رفتار مردم و چرایی بروز این رفتارها افزایش می‌یابد.

·         آگاهی و شناخت مواردی که به‌طور مستقیم روی ذهن و رفتار انسان تاثیر می‌گذارند.

·         آگاهی از عواملی که روی سلامتی، آسایش و رفاه افراد تاثیرگذار خواهد بود.

·         دوری از عواملی که باعث عدم تمرکز افراد در محیط‌های مختلف به‌خصوص کاری می‌شوند و در نتیجه کمک به افزایش بهره‌وری و سودمندی

·         شناخت مواردی که باعث ایجاد محیط کاری ایمن و کارآمدتر می‌شوند.

·         افزایش انگیزه در افراد برای رسیدن به هدف‌هایی که در ذهن دارند.

انواع روانشناسی

با توجه به گستردگی این علم متوجه می‌شویم که انواع مختلفی از آن به‌وجود آمده و افراد باید در شرایط مختلف از رشته مناسبی که به‌بررسی و مطالعه رفتار، احساسات، اندیشه، شخصیت یا پیشرفت افراد می‌پردازد، استفاده کنند. انواع این علم پرکاربرد عبارت‌اند از:

·         روانشناسی غیر طبیعی

·         زیستی (بیوسایکولوژی)

·         شناختی

·         بالینی

·         قیاسی

·         جنایی

·         شخصیتی

·         رشدی

·         اجتماعی

·         صنعتی-‌سازمانی  

جمع‌بندی

روانشناسی یکی از محیط‌ترین علومی است که به مطالعه و شناسایی عوامل موثر بر رفتار، احساسات، انگیزه، مهارت‌های ارتباطی، اندیشه، اعتمادبه‌نفس و زبان بدن می‌پردازد. این رشته که به‌صورت آکادمیک و کاملا کاربردی تدریس می‌شود فواید بسیاری بر زندگی شخصی و در کل سلامت جامعه خواهد گذاشت.

به نقل از: https://ravan-center.ir/