سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبسایت پیام خبری

انواع چاپگر، کاربرد و طرز کار انواع پرینتر

انواع پرینترها و پرینترها، موارد استفاده و روش کار انواع چاپگرها

اگرچه فعالیت های روزمره افراد در نقاط مختلف جهان کاملاً آنلاین و مجازی خواهد شد. اما گاهی اوقات شما به چیزی واقعی ملموس نیاز دارید که واقعاً بتوانید آن را در دست بگیرید یا به دیگران نشان دهید. این بدان معناست که اکثر مردم هنوز به یک چاپگر در خانه یا محل کار خود نیاز دارند. هدف از این مقاله در سایت آوای فرهنگ آریا بررسی انواع پرینترهای موجود در بازار می باشد.

خوشبختانه تقریباً برای هر بودجه و محیطی یک چاپگر وجود دارد، خواه محیط خانگی، اداری یا صنعتی. از پرینترهای جوهرافشان ارزان تا پرینترهای لیزری تمام رنگی و پرینترهای چندکاره باکیفیت، اما اینکه کدام مدل برای نوع کسب و کار شما مناسب است موضوعی است که در مقاله بعدی به معرفی هر نوع چاپگر خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می شود تا انتها با ما همراه باشید.

انواع پرینتر

پرینتر لیزری

در میان انواع چاپگرهای موجود در بازار، پرینترهای لیزری به رایج ترین محصولات مصرفی تبدیل شده اند که اغلب همراه با رایانه های شخصی استفاده می شوند. توابع اصلی آنها شامل عکاسی الکتریکی است. یعنی همان تکنیکی که در عکاسی استفاده می شود

پرینتر لیزری

اکثر چاپگرهای لیزری دارای وضوح استاندارد 600 DPI هستند، در حالی که مدل های تولیدی پیشرفته تر می توانند وضوح 2400 DPI داشته باشند. از طرف دیگر، آنها می توانند سریعتر از چاپگرهای جوهرافشان چاپ کنند. جالب است بدانید که مدل های رده بالای پرینترهای لیزری می توانند حدود 12000 صفحه تک رنگ در ساعت یا 6000 صفحه رنگی در ساعت چاپ کنند.

کارتریج های پرینتر لیزری حاوی یک رسوب پودری به نام تونر هستند که طی فرآیند خاصی روی کاغذ چسبانده می شود. مزیت تونر نسبت به جوهر کارتریج، خشک نشدن آن است که باعث افزایش ماندگاری آن می شود.

انواع پرینترهای لیزری معمولا در مدل های تک کاره، سه کاره و چهار کاره به فروش می رسند، پرینترهای چهار کاره همانطور که از نامشان پیداست دارای چهار کارکرد چاپ، کپی، اسکن و فکس هستند اما فکس وجود دارد. ویژگی در چاپگر سه کاره ندارد.

نحوه عملکرد پرینتر لیزری

برای تولید تصاویر با کیفیت بالا، چاپگر لیزری به طور مداوم پرتو لیزر را به جلو و عقب در سراسر درام حساس به نور ارسال می کند. این درام یک سوم نیست بلکه یک سیلندر با بار منفی است. پرینترهای لیزری نیز پودر (جوهر) با بار مثبت جمع آوری کرده و تصویر را روی کاغذ منتقل می کنند. سپس کاغذ به آرامی گرم می شود تا تصویر به طور دائم روی آن قرار گیرد.

با این حال، چاپگرهای لیزری تصاویر رنگی را مانند چاپگرهای جوهرافشان چاپ نمی کنند. به همین دلیل است که اکثر عکاسان و طراحان چاپگرهای جوهرافشان را برای عکس های خود ترجیح می دهند

پرینترهای جوهرافشان

این نوع چاپگرها می توانند به سرعت چاپ های رنگی با کیفیت بالا یا چاپ های تک رنگ (سیاه و سفید) را چاپ کنند. به طور کلی، اگر فقط یک بار نیاز به چاپ دارید یا اگر نیازی به چاپ با کیفیت بالا ندارید، چاپگرهای جوهر افشان بهترین انتخاب هستند.

اگرچه چاپگرهای جوهرافشان برای اولین بار در دهه 1950 توسعه یافتند، اما امروزه نیز بسیار محبوب و در دسترس هستند. با توجه به مزایا و معایب مختلف، اکثر چاپگرهای جوهر افشان از فناوری جوهرافشان حرارتی یا پیزوالکتریک استفاده می کنند. فناوری ای که بیش از 60 سال است که در حال استفاده است.

چاپگرهای جوهرافشان بهترین نوع چاپگر موجود در بازار برای مشاغل کوچکی هستند که چاپگر با کیفیت و قیمت مناسب می خواهند. این نوع پرینتر نیز مانند پرینترهای لیزری در مدل های تک کاره، سه کاره و چهار کاره (پرینت، کپی، فکس و اسکن) در بازار موجود است.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

یک دستگاه گرم کننده در یک چاپگر جت حرارتی جوهر مایع را گرم می کند تا حباب های بخار ایجاد کند که قطرات جوهر را از طریق نازل روی کاغذ فشار می دهد. این فناوری توسط اکثر تولید کنندگان چاپگرهای جوهرافشان تجاری استفاده می شود. همچنین نازل های ثابت و نازل های یکبار مصرف دو نوع اصلی نازل هستند.

کارتریج های چاپگر ثابت ارزان تر هستند زیرا این نوع هد چاپ نیازی به تعویض ندارد. اما اگر این هد آسیب دیده باشد، کل چاپگر باید تعویض شود. اما در مورد هدهای یکبار مصرف وقتی جوهر کارتریج تمام می شود به راحتی قابل تعویض است.

به یاد داشته باشید که نوع کاغذ مورد استفاده در چاپگر جوهرافشان تاثیر بسزایی در کیفیت تصویر دارد. کاغذ معمولی برای این نوع چاپگرها استاندارد در نظر گرفته می شود، اما کیفیت تصویر تحت تأثیر دو عامل اصلی روشنایی و جذب است که به شدت به نوع کاغذ مورد استفاده بستگی دارد.

مرجع: انواع پرینتر