سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبسایت پیام خبری

چرا زیرشاخه اُمیکرون کووید پنهانکار نام گرفته است؟

    نظر

اُمیکرون (BA.1) 70 برابر سریع‌تر از نوع دلتا موجب بیماری افراد شده است و زیر شاخه جدید آن با نام کووید پنهان‌کار (BA.2) نشان می‌دهد که می‌تواند حتی بیشتر از اُمیکرون قابل انتقال باشد.

با این حال، در میان هراس از گسترش این زیرشاخه خبرهای خوبی وجود دارد. طبق گزارش آژانس امنیت سلامت بریتانیا به نظر می‌رسد یافته‌ها حاکی از آن است که BA.2 بیماری شدیدتری ایجاد نمی‌کند و واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های موجود مانند سایر موارد محافظتی از انسان در برابر این زیرشاخه حفاظت می‌کند.

در سطح جهانی، BA.1 که شامل اُمیکرون و سویه‌های قبلی آن است، حدود 99 درصد موارد توالی‌شده و ارائه شده به پایگاه داده عمومی ردیابی ویروس GISAID را تشکیل می‌دهد.

علائم کووید پنهان‌کار

متاسفانه برای کسانی که به دنبال تایید ابتلا به اُمیکرون یا کووید پنهان‌کار هستند، مشخص نیست که آیا BA.2 علائم منحصر به فردی را ایجاد می‌کند یا خیر اما از مردم خواسته شده است که مراقب باشند و علائم مطابق با دلتا و اُمیکرون را کنترل کنند.

هشت علامت اصلی کووید-19 گلو درد، سرفه های مداوم، خستگی و خستگی مفرط، بدن درد و درد عضلانی، سردرد، تب، آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که آزمایش کرونا را انجام دهید.

چرا زیرشاخه اُمیکرون کووید پنهان‌کار نام گرفته است؟

همان‌طور که مشخص شده، کووید پنهان‌کار نام خود را به دلیل سخت بودن تشخیص به دست آورده است.

آزمایش‌های جریان جانبی (آزمایش سریع) و پی‌سی‌ار (PCR ) برای میلیون‌ها نفر به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند اما حتی این ابزارهای تشخیص بسیار دقیق ممکن است در مورد زیرشاخه اُمیکرون کارایی نداشته باشند.

ردیابی اُمیکرون نسبتا آسان است زیرا ژنوم یک سنبله در ترکیب آن حذف شده است به این معنی که آزمایش‌های PCR به راحتی می‌توانند بدون نیاز به تعیین توالی ژنوم، نتیجه مثبت را به دست آورند.

با این حال، به نظر می‌رسد کووید پنهان‌کار این ویژگی را ندارد به این معنی که ردیابی آن سخت است. احتمالا برای شناسایی کووید پنهان‌کار به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی اضافی نیاز است.